Savoir-vivre to zbiór zasad na temat dobrych manier i umiejętności eleganckiego zachowywania się w każdej sytuacji. Firmy i instytucje coraz częściej wymagają takich kompetencji od pracowników, a szkoły upominają się o tę wiedzę dla swoich uczniów.
– Przed wojną wszyscy uczyli się dobrych manier. Etykieta była w każdym domu i w szkołach. Potem nastały czasy komunizmu. Wszystko, co było eleganckie, musiało umrzeć, podobnie wszystko, co dotyczyło dobrych manier. Jakoś w tym zostaliśmy, a świat poszedł do przodu. Mam taką misję, aby iść z tym światem dalej i uczyć się tego – mówi agencji Newseria Katarzyna Krupa, dziennikarka, ekspert ds. etykiety i protokołu dyplomatycznego.
Zdaniem Krupy znajomość etykiety w dużej mierze ułatwia nam funkcjonowanie w społeczeństwie i daje większą swobodę.
– Chyba każdy z nas miał sytuację, kiedy znalazł się na przyjęciu czy spotkaniu, na którym czuł się niezręcznie. Krępowała nas wielość rzeczy na stole, krępowało bardzo eleganckie ubranie ludzi dookoła, krępowało nas, w jaki sposób byliśmy witani czy żegnani, i czuliśmy, że trochę nie pasujemy. Wtedy zaczynamy się wycofywać. Czy czujemy się z tym dobrze? Jestem przekonana, że nie. Gdybyśmy znali te zasady i na co dzień je stosowali, byłoby nam łatwiej – mówi Katarzyna Krupa.
Używanie form grzecznościowych, uprzejmość oraz szacunek do innych mogą zdecydowanie ułatwić i umilić nasze codzienne życie. Dobre maniery powinny stać się nawykiem.
– Jest powiedzenie, że jeśli w domu będziesz się zachowywać jak na przyjęciu u królowej angielskiej, to na przyjęciu u królowej będziesz czuć się jak w domu. Wszystkie te zasady również warto stosować w domu – mówi Katarzyna Krupa.
Jeżeli jesteśmy gospodarzami przyjęcia, pamiętajmy, że nie jest to impreza, na której tylko się bawimy, lecz także mamy mnóstwo obowiązków.
– Jeśli zapraszamy osoby, które się nie znają, powinniśmy je sobie przedstawić. Warto powiedzieć coś interesującego na temat każdej z nich, aby te osoby miały jakiś pierwszy temat do rozmowy, a następnie przeprosić ich, powiedzieć, że wrócimy za chwilę, ponieważ musimy się zająć innymi gośćmi. Powiedzenie paru zdań o danej osobie pozwala nam na pozostawienie tych osób samych z ciekawymi tematami do rozmowy – mówi Katarzyna Krupa.
Jest również wiele sytuacji służbowych, kiedy zależy nam, aby dobrze wypaść – rozmowa kwalifikacyjna, prezentacja przed zespołem czy pierwsze spotkanie z nowym klientem. Właśnie w tego typu okolicznościach przydaje się znajomość zasad etykiety biznesowej. Wysoką kulturą osobistą i dostosowaniem do przyjętych norm często zdziałamy więcej niż poprzez twarde negocjacje. Z drugiej strony może się zdarzyć, że nasz sukces zawodowy zostanie zniweczony przez popełnioną gafę czy nieznajomość reguł grzeczności.