Lotnisko w Małaszewiczach powstało w 1936 roku. Przed wojną było bazą dla myśliwców Łoś. Niemcy zbombardowali je już pierwszego dnia wojny. Odbudowane zostało w części dzięki niewolniczej pracy Żydów, w 1940 roku. Hitlerowcy utwardzili powierzchnię i wzmocnili pas, postawili baraki dla obsługi naziemnej. W ich nomenklaturze lotnisko określane było jako Terespol. Po agresji na Związek Sowiecki bombowce z Małaszewicz atakowały Twierdzę Brzeską, później odgrywało istotną rolę w operacjach na wschodzie oraz służyło jako ośrodek szkoleniowy dla pilotów myśliwców.
Lecieli razem czy osobno?
Latem 1941 roku Mussolini przybył najpierw pociągiem do głównej kwatery Hitlera w Gierłoży pod Kętrzynem (wtedy Rastenburg), słynnego Wilczego Szańca. Stamtąd 26 sierpnia obaj wspólnicy udali się do Małaszewicz. Nie ma pewności, czy datę tę wybrano celowo, ale z punktu widzenia hitlerowskiej propagandy pasowała idealnie: równo 26 lat wcześniej Niemcy wyparli z Twierdzy wojska rosyjskie. Nie jest pewne czy obaj przywódcy lecieli razem, czy osobno. Dobrze zorganizowani Niemcy unikali sytuacji, w których razem miało latać kilku dostojników. Na zachowanym filmie niemieckiej kroniki filmowej widać Mussoliniego, który w trakcie lotu z Wilczego Szańca nad Bug studiuje samotnie mapę. Kilka sekund później jednak widzimy obydwu panów wysiadających z tego samego Junkersa i witających się z oczekującymi osobami. Można jednak przypuszczać, że scenę tą nakręcono oddzielnie na potrzeby propagandy albo też - co mniej możliwe - w którymś momencie już w Terespolu i Brześciu postanowiono o obejrzeniu Twierdzy z powietrza. Na płycie witali ich m.in. marszałek von Kluge i jeden z ważniejszych dowódców Luftwaffe marszałek Kesserling.
Przejazd przez Terespol
Po odebraniu honorów Hitler i Mussolini wsiedli do odkrytego samochodu i w asyście motocyklistów i ochrony udali się do Brześcia. Przez Terespol przejechali główną ulicą 3 Maja (obecnie Wojska Polskiego). Na czas przejazdu mężczyzn i chłopców odseparowano na terenu fortu w Łobaczewie oraz prochowni w Terespolu. Pozostała ludność otrzymała nakaz zamknięcia okiennic i nie wychodzenia na podwórko. Przez most na Rogatce oraz Wyspę Pograniczną Bramą Terespolską wjechali do Twierdzy. Najciekawszym elementem prezentacji były potężne moździerze niszczące Karl, jednak nawet Mussoliniemu nie ujawniono zbyt wiele szczegółów dotyczących tej jednej z najgroźniejszych broni znajdujących się wówczas na wyposażeniu armii niemieckiej. Po ok. dwóch godzinach tą samą drogą obaj wrócili na lotnisko, tam zjedli wojskowy posiłek i z okolic stacji Terespol pociągami pancernymi (znowu każdy oddzielnie) wyruszyli do Krosna a stamtąd już samolotami do Humania na Ukrainie, gdzie Mussolini wizytował biorących udział w wyprawie na Rosję żołnierzy włoskich.
Po drugiej wojnie światowej miała miejsce próba odbudowy lotniska, które jednak, głównie wobec znalezienia się w pasie przygranicznym, nie mogło odegrać większej roli. W 1952 całość wyposażenia, załogi i możliwej do przeniesienia infrastruktury wywieziono na Okęcie.