– Założenia są takie, żeby to był format dworca dostosowany do pewnego typu stacji i miejscowości, format, który byłby powtarzalny w całej Polsce pod względem funkcjonalności. Jego formułę można dostosowywać w sensie modułowym, robić w wersji większej lub mniejszej, ale pomysł i funkcjonalność są te same, pewna estetyka i design również porównywalne. Najważniejsza jest funkcjonalność, zarówno pod względem obsługi pasażerów, jak i utrzymania – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.
Pierwszy IDS w Nasielsku kosztował 5,4 mln zł. PKP najpierw wyburzyło stary budynek dworca, a potem zbudowało nowy – ekologiczny, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i funkcjonalny. W dworcu znalazła się mała strefa komercyjna (m.in. z kioskiem), paczkomat i bankomat, pokój dla matki z dzieckiem i poczekalnia. Na terenie dworca działa też bezprzewodowy internet, a przed budynkiem znajdują się stojaki na rowery.
Budowa podobnych dworców w ramach pilotażu trwa w Ciechanowie, Mławie i Strzelcach Krajeńskich (stacja Wschód). PKP ma już przygotowanych kolejnych dziesięć inwestycji tego typu. Zanim jednak program ruszy na dużą skalę, spółka chce zebrać uwagi z działalności pierwszych obiektów.
– Jeżeli one zmieszczą się w tym, co przewidujemy, to będzie to projekt nadający się do stosowania w całej Polsce – podkreśla Wasiak. – Umówiliśmy się z lokalnymi władzami samorządowymi, że będą nam wszystko raportować. Jestem bardzo ciekawa, bo wprawdzie to niewielki projekt i pojedyncze miasto, ale dla PKP to duże przedsięwzięcie, bo jest to projekt infrastrukturalny na cały kraj. Dla mnie projekt IDS-ów jest bardzo ważny, bo on zmienia postrzeganie kolei w małych miejscowościach. Wydaje się, że odpowiada na oczekiwania ludzi, na właśnie taką funkcjonalność, którą obserwują w świecie.
Minister zwraca uwagę na pozytywną reakcję lokalnych władz i mieszkańców na budowę nowego dworca. Wiele osób obawiało się, że skończy się na zburzeniu starego budynku. Okazało się jednak, że IDS zbudowano w terminie i zgodnie z planem.
Minister przyznaje jednak, że nie wszystko w Nasielsku udało się już poprawić. Problemem wciąż pozostaje dojście do peronów dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej.
Wasiak zapowiada, że PKP będzie inwestować również w tym zakresie. Budowa IDS-ów to nie jedyna inicjatywa PKP i MIR-u w zakresie poprawy wykorzystania budynków kolejowych. Wasiak zaznacza, że funkcja komercyjna dworców jest bardzo ważna, jednak równie ważne jest funkcjonalność i integracja z przestrzenią miejską.
– Niedługo będzie oddawany do użytku dworzec w Bydgoszczy, realizujemy również dużą inwestycję w Olsztynie. To są projekty, w których próbujemy łączyć funkcje dworcowe z funkcjami centrum miasta – wyjaśnia Wasiak.