Cofnijmy się o niemal cztery lata. Pierwsze prace przy budowie drogi S19 w woj. lubelskim rozpoczęły się w drugiej połowie 2019 roku. Budowa została podzielona na sześć odcinków o łącznej długości ok. 75 km.
Jako pierwszy, w czerwcu 2021 r., został oddany ok. 8-kilometrowy odcinek od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie. W grudniu nadeszła kolej na cztery kolejne fragmenty Via Carpatii w woj. lubelskim, a w maju planowane jest otwarcie ostatniego odcinka S19 między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem.
Przypomnijmy, że kierowcy już cieszą się S19 na całym odcinku od granicy z woj. lubelskim do samego centrum Rzeszowa.
Niedrzwica Duża-Kraśnik
– Odcinek między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem liczy ok. 20 km. Jest najdłuższy na lubelskim przebiegu S19. Wybudowanych zostało m.in. 17 obiektów inżynierskich, w tym 12 wiaduktów, dwa przejścia dla dużych zwierząt, most i dwie kładki. Kierowcy skorzystają z tego odcinka niebawem. Wykonawca złożył już wniosek do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o zezwolenie na użytkowanie. Po uzyskaniu pozwolenia trasa zostanie udostępniona kierowcom – mówi Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.
– Po ukończeniu wszystkich prac podróż z Lublina do Rzeszowa skróci się do ok. półtorej godziny. Dzięki temu Lublin zyska nie tylko szybkie połączenie z Rzeszowem, ale również z Krakowem – dodaje.
Lublin - Niedrzwica Duża
Budowa S19 w Lubelskiem była olbrzymim wyzwaniem technologicznym i logistycznym. Pierwszy odcinek liczy ok. 12 km i jadąc z Lublina w kierunku Kraśnika, rozpoczyna się za węzłem Lublin Węglin. Początkowo przebiega po śladzie dotychczasowej drogi krajowej nr 19, w pobliżu Strzeszkowic Dużych kieruje się na wschód, omijając Niedrzwicę Dużą. Kończy się na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 834 (ul. Bychawska).
Wykonawca wybudował cztery mosty, 10 wiaduktów i kładkę.
Obwodnica Kraśnika
Odcinek ma długość ok. 10 km. Obwodnica zaczyna się w miejscowości Lasy, gdzie powstał węzeł Kraśnik Północ, i omija miasto po wschodniej stronie.
CZYTAJ TAKŻE: Województwo lubelskie: Mieszkańcy kilkadziesiąt lat czekali na remont drogi. Odnowiona trasa już gotowa i otwarta
W miejscowości Słodków łączy się z kolejnym odcinkiem Via Carpatii. Powstały tu dwa mosty i 10 wiaduktów oraz dwa węzły drogowe (Kraśnik Północ oraz Kraśnik Południe, gdzie wybudowane zostało także połączenie drogą krajową nr 74).
Kraśnik - Janów Lubelski
To jeden z najdłuższych, poza odcinkiem Niedrzwica Duża - Kraśnik, fragmentów budowanej S19 w woj. lubelskim. Liczy ok. 18 km i rozpoczyna się przed kompleksem leśnym w pobliżu Szastarki. Omija m.in. Polichnę oraz Modliborzyce i kończy się za wiaduktem w okolicach Janówka.
Wybudowano: most, 14 wiaduktów i sześć przejść dla zwierząt oraz dwa węzły drogowe (węzeł Szastarka i w. Modliborzyce).
Obwodnica Janowa Lubelskiego
Odcinek liczy ok. 6,5 km. Rozpoczyna się w miejscowości Kopce. Trasa omija Janów Lubelski po zachodniej stronie i kończy się w okolicach miejscowości Jonaki.
Drogowcy wybudowali cztery wiadukty i jeden most oraz dwa węzły drogowe (Janów Lubelski Północ i Janów Lubelski Południe), pięć przejść dla zwierząt oraz osiem przepustów.
Inwestycja za 2,5 miliarda
Łączny koszt budowy sześciu odcinków S19 w woj. lubelskim od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie (wraz z pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) to ok. 2,5 mld zł, z czego ok. 1,2 mld zł to dofinansowanie z UE. Drogowcy zostawili rezerwę na trzeci pas w każdym kierunku.
Komentarze (0)