Na Dworcu Głównym PKP w Lublinie symbolicznie przekazano dwa elektryczne zespoły trakcyjne.
- Zakup nowych składów to, po inwestycjach drogowych, kolejny krok w kierunku poprawy komunikacyjnej województwa lubelskiego. Realizowane inwestycje przekładają się bezpośrednio na komfort podróży, co dostrzegają pasażerowie korzystający z kolei. Kolej to także lepsza dostępność miejscowości i mobilność społeczeństwa, rozwój gospodarczy i lepszy klimat - mówił Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego.
Umowa pomiędzy województwem lubelskim, a firmą NEWAG S.A. na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych została zawarta w grudniu 2019 roku. Początkowo w planach miało być dostarczonych 8 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, ale Zarząd Województwa Lubelskiego zwiększył pierwotne zamówienie do 9 sztuk. Łączna wartość umowy to ponad 165 mln zł z czego dofinansowanie z UE to przeszło 130 mln zł. Pierwotnie wszystkie pojazdy miały zostać dostarczone w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy, czyli w IV kwartale tehg roku wykonawca skrócił jednak czas dostawy i przekazał zamawiającemu 30 września 7 pojazdów. Pozostałe 2 pojazdy zgodnie z przedstawionym przez NEWAG S.A. harmonogramem pojawią się na szlakach kolejowych naszego regionu do początku grudnia, a więc już w ciągu 1,5 miesiąca.
- Jestem pewien, że pasażerowie województwa lubelskiego będą zadowoleni z komfortu i jakości podróżowania nowymi pojazdami Impuls 2. To platforma, która z powodzeniem sprawdza się już w czternastu województwach Polski. Mam nadzieję, że te pojazdy, które trafią do Państwa to tylko początek inwestycji w transport kolejowy, który jest przecież tak istotny. Gratuluję Panu Marszałkowi i wierzę, że ten otrzymany "Impuls” będzie dobrym znakiem na przyszłość - powiedział Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG SA.
- POLREGIO nieustannie modernizuje tabor - wkrótce ogłosimy przetarg na zakup kilkudziesięciu nowych składów elektrycznych, a docelowo naszą flotę zasili ponad 200 nowych pojazdów. Na Lubelszczyźnie nowe pociągi, z powodu wieloletnich braków, są szczególnie potrzebne. Dlatego jesteśmy wdzięczni panom marszałkom za wsparcie przy pozyskaniu nowego taboru - mówił Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO. - Realizujemy lub po zakończeniu wszystkich prac torowych będziemy realizować kursy m.in. do Parczewa, Chełma, Zamościa, Stalowej Woli, Rzeszowa, Dęblina, Łukowa i Terespola oraz na lotnisko, a w sezonie letnim do Bełżca, Jarosławia i Włodawy. Mam nadzieję, że dzięki tej inwestycji, kolej przyciągnie nowych pasażerów, którzy będą chcieli podróżować szybko, komfortowo i bezpiecznie. To nasz wspólny cel - dodał.
CZYTAJ TAKŻE: Lublin: W komunikacji miejskiej usłyszymy znane osoby. Robią specjalne zapowiedzi głosowe [WIDEO]
Elektryczne zespoły trakcyjne są wyposażone m.in. w nowoczesne, oszczędne zespoły napędowe zapewniające prędkość do 160 km/h. Pojazdami może podróżować do 105 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 9 na miejscach uchylnych). W pojazdach przewidziana została też przestrzeń uniwersalna, która umożliwia przewóz rowerów (zarówno na przystosowanych do tego wieszakach, jak i w pozycji stojącej z możliwością zabezpieczenia ich odpowiednimi pasami) oraz większego bagażu. W przypadku zwiększonych potrzeb przewozowych możliwe będzie ich łączenie w zestawy do trzech sztuk w ramach tzw. trakcji wielokrotnej zwiększając tym samym trzykrotnie podaż miejsc. W pociągach są również m. in.: klimatyzacja dostęp do sieci Internet przez WiFi, audiowizualny system informacji pasażerskiej i gniazdka sieciowe oraz USB umożliwiające ładowanie urządzeń elektronicznych takich jak smartfony czy laptopy. Nowe pojazdy zostały przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, w tym na wózkach inwalidzkich (ułatwiając im podróżowanie dzięki obniżonej podłodze oraz rampom wjazdowym). Na wyposażeniu znajdują się pętle indukcyjne, przydatne dla osób słabosłyszących (urządzenia te służą do przesyłania sygnału mowy lub innych sygnałów audio bezpośrednio ze źródła dźwięku (systemu nagłośnienia) do aparatów słuchowych odbiorców). EZT zostały wyposażone też w system monitoringu wizyjnego, obejmującego swoim zasięgiem cały pojazd. Bezpieczeństwo pasażerów zwiększy umieszczony w każdym z pojazdów defibrylator AED.
Pojazdy zostaną przekazane w dzierżawę operatorowi POLREGIO sp. z o.o., który na zlecenie Samorządu Województwa Lubelskiego realizuje przewozy. Przeznaczone zostaną do obsługi połączeń regionalnych. Tym samym zastąpią najstarsze i niezmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 eksploatowane na zelektryfikowanych liniach kolejowych województwa lubelskiego, tj.: nr 2 (odc. Łuków – Terespol); nr 7 (odc. Dęblin – Lublin – Chełm); nr 26 (odc. Łuków – Dęblin); nr 68 (odc. Lublin – Kraśnik – Szastarka); nr 581 (odc. Świdnik Miasto – Lublin Airport).
Komentarze (0)