Pociągnięcie posła Parlamentu Europejskiego do odpowiedzialności karnej możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego. Jest to art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 9 ust. 1 Regulaminu Parlamentu Europejskiego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, seria L z 2019 r., numer 302 z dnia 22 listopada 2019 r.) oraz art. 9 Protokołu numer 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej.
- Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga w Warszawie nadzoruje śledztwo prowadzone w sprawie o przestępstwa z art. 278 §3a kk (kradzież zuchwała), art. 288 § 1 kk (zniszczenie mienia) i art. 212 § 2 kk (zniesławienie) - informuje prok. Anna Adamiak, rzecznik prasowy prokuratora generalnego.
Postępowanie to obejmuje swoim zakresem zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa złożone przez wicemarszałek Senatu, ministra do spraw równości, Ministerstwo Przemysłu, wojewodę śląskiego, Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii „Otwarta Rzeczpospolita” oraz Fundację Ośrodek Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych.
Zgromadzony materiał dowodowy w postaci zeznań świadków, wyjaśnień podejrzanych, protokołów oględzin rzeczy, w tym nagrań video, korespondencji z instytucjami publicznymi, opinii biegłego z zakresu wyceny ruchomości oraz dokumentów (faktur VAT), uzasadnia dostatecznie podejrzenie popełnienia przez Grzegorza Brauna czterech przestępstw.
1. Dokonaniu w dniu 30 kwietnia 2025 r. w Białej Podlaskiej, wspólnie i w porozumieniu z ustaloną osobą, kradzieży zuchwałej flagi ukraińskiej wystawionej publicznie na balkonie budynku Urzędu Miasta Biała Podlaska, powodując tym stratę w kwocie 20,00 zł na szkodę gminy miejskiej Biała Podlaska, tj. czynu z art. 278 § 3a kk,
2. Dokonaniu w dniu 6 maja 2025 r. w Katowicach, wspólnie i w porozumieniu z ustaloną osobą, kradzieży zuchwałej flagi Unii Europejskiej, wystawionej w holu Ministerstwa Przemysłu, powodując tym stratę w kwocie 388,00 zł na szkodę Ministerstwa Przemysłu, tj. czynu z art. 278 § 3a kk,
3. Zniszczeniu w dniu 11 czerwca 2025 roku w holu głównym Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej cudzej rzeczy w postaci 10 barwnych plansz, składających się na poświęconą osobom LGBT+ wystawę pod tytułem "Jest nas więcej! Sprowokuj z nami równość", powodując tym stratę w kwocie 3690,00 złotych na szkodę Koalicyjnego Klubu Parlamentarnego Lewicy, tj. czynu z art. 288 § 1 kk,
4. Pomówieniu w dniu 28 kwietnia 2025 r., za pomocą środków masowego komunikowania się, Muzeum Historii Żydów Polskich „Polin” i inne podmioty zaangażowane w przeprowadzenie akcji społecznej „Żonkil” o takie postępowanie i właściwości, które mogą poniżyć je w opinii publicznej i narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego rodzaju działalności, w ten sposób, że w trakcie transmitowanej na żywo w telewizjach oraz w sieci internet debaty kandydatów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wygłosił wypowiedź zawierająca określenie żydowski żonkil – znak hańby i podległości – tj. czyn z art. 212 § 2 kk.
Co dalej?
Grzegorz Braun jest obecnie posłem do Parlamentu Europejskiego X kadencji i korzysta z immunitetu parlamentarzysty europejskiego. Zgodnie z treścią artykułu 9 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej członkowie zgromadzenia Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swojego państwa - z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa, a na terytorium innego Państwa Członkowskiego - z immunitetu chroniącego przed zatrzymaniem oraz immunitetu jurysdykcyjnego.
Oznacza to, że Grzegorz Braun będąc europosłem korzysta z immunitetu przyznawanego członkom polskiego parlamentu, to jest posłem na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i senatorom Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (art. 105 ust. 2 i art. 108 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku oraz art. 7 ust. 1, 2 i 7, art. 7b ust. 1 i art. 7c ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora), co powoduje, że nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej za przestępstwa objęte treścią wniosku bez zgody Parlamentu Europejskiego.
- Z uwagi na chroniący europarlamentarzystę immunitet, przedstawienie mu zarzutu popełnienia przestępstw opisanych we wniosku i wykonanie innych czynności procesowych z jego udziałem nie jest prawnie możliwe, bez zgody Parlamentu Europejskiego. Zachowania Grzegorza Brauna nie należały do jego działalności wchodzącej w zakres sprawowania mandatu członka Parlamentu Europejskiego, w szczególności nie stanowiły opinii lub stanowisk zajmowanych w głosowaniu w czasie wykonywania obowiązków służbowych - podkreśla prok. Anna Adamiak.
Pociągnięcia do odpowiedzialności karnej osób korzystających z immunitetu parlamentarnego stanowi realizację konstytucyjnej zasady równości wszystkich obywateli wobec prawa (art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej).
To trzeci wniosek o uchylenie immunitetu Grzegorzowi Braunowi w związku z prowadzonymi postępowaniami karnymi w 3 jednostkach organizacyjnych prokuratury, w których zgromadzony materiał dowodowy uzasadnia dostatecznie popełnienie przez ww. łącznie 17 przestępstw.
Dotychczas w sprawie Prokuratury Okręgowej w Warszawie Parlament Europejski wyraził zgodę na pociągnięcie Grzegorza Brauna do odpowiedzialności karnej za popełnienie 7 czynów zabronionych, co umożliwiło przedstawienie europosłowi zarzutów. Postępowania jest na końcowy etapie.
W sprawie Prokuratury Okręgowej we Wrocławiu wniosek o uchylenie immunitetu europosłowi w zakresie kolejnych 6 przestępstw jest procedowany w Parlamencie Europejskim.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.